Op weg naar ‘beroepscolleges’?

In de mbo-krant online van 9 november j.l. las ik het bericht AOC’s en vakscholen heten straks ‘beroepscolleges’. Nog niet definitief; het is nog een wetsvoorstel.

Hoewel ik er positief tegenover sta, is dan wel weer jammer dat het doel is om krimp op te vangen en er vooral wordt gesproken over mogelijke fusietrajecten. De omgekeerde wereld wat mij betreft: ook zonder krimp zijn mbo-studenten gebaat bij samenwerking met het vo. Op een vorige instelling waar ik werkte gebeurde dat al mondjesmaat: mbo-studenten die in het vavo bijvoorbeeld havo-certificaten haalden, naast hun mbo-traject. Om zo bijvoorbeeld hun kansen in het hbo te vergroten of met een internationale werkgever in het verschiet wilden werken aan het versterken van hun talenkennis. En laat die havo-samenwerking met reguliere vo-scholen nou net buiten het wetsvoorstel vallen. Een gemiste kans, wat mij betreft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *